אירוח שבת חתן

ערב החתונה הוא אמנם האירוע המרכזי בתקופה מאוד מרגשת, אבל הרבה פעמים הוא לא האירוע היחיד שבו מתכנסים כדי לחגוג את השמחה. במשפחות רבות קיימת מסורת של חגיגת שבת חתן בסמוך לחתונה. מה זה בעצם שבת חתן ומה חשוב לדעת ולבחור לקראת אותו אירוע?

סביב התקופה המרגשת בין הרווקות לנישואין, מתקיימים אירועים שונים בהתאם למסורות הנהוגות במשפחות שונות, ביניהם שבת חתן. צוות האתר save the date, שמלווים אתכם בתקופה מרגשת וחשובה זו, מסבירים כל מה שכדאי לדעת על שבת חתן ועל מקום לשבת חתן.

 

קודם כל – מה זו בעצם שבת חתן?

מדובר למעשה בסוף שבוע שמתקיים לפני או אחרי החתונה עצמה, תלוי במסורת המשפחתית, ובמסגרתה המשפחה של החתן מתכנסת כדי לחגוג. מה מיוחד באירוע שבת חתן?

  1. מוקד – מדובר בחגיגה סביב החתן. בניגוד לחתונה שבה יש שני צדדים חוגגים ופעמים רבות הכלה תופסת את רוב הפוקוס, כאן מדובר בחגיגה שהיא באמת נטו סביב החתן.
  2. אירוח – לעומת החתונה שבה ישנו ערב שבו האורחים מתכנסים, חוגגים והולכים הביתה בסוף, כאן האורחים נשארים ומטבע הדברים יש לכך השלכות שונות אליהן נתייחס בהמשך.
  3. תוכן – במרכז האירוע עומדת העלייה לתורה של החתן.

 

באיזה משפחות מקובל לקיים שבת חתן?

  1. במשפחות דתיות וחרדיות – במשפחות מהמגזרים הדתי והחרדי שבת חתן היא אירוע נפוץ וכמעט חובה, וכולל כאמור סוף שבוע שלם.
  2. במשפחות חילוניות ומסורתיות – על אף שמדובר באירוע דתי, גם במשפחות שאינן דתיות נהוג לקיים שבת חתן, אך היא לרוב אירוע קצר יותר המתקיים בשבת בלבד – עלייה לתורה תחילה וסעודה בבית הכנסת או ארוחת צהריים לאחר מכן.

 

מתי זה קורה?

במשפחות שונות קיימות מסורות שונות סביב שבת חתן, כך שלרוב זה יהיה ברור ולא תהיה ממש שאלה למשפחה עצמה. בדרך כלל החלוקה היא על פי מוצא, כאשר:

  1. במשפחות ממוצא אשכנזי – מקיימים את שבת החתן בשבת שלפני החתונה.
  2. במשפחות ממוצא ספרדי או מזרחי – מקיימים את שבת החתן בשבת שאחרי החתונה.

 

מי מוזמן לאירוע?

כמו בחתונה, גם כאן חשוב להתחיל את התכנון ברשימת מוזמנים. את מי מקובל להזמין לשבת חתן?

  1. משפחת החתן – האירוע כאמור ממוקד בחתן ולכן אך טבעי שעיקר האורחים יהיו מהמשפחה שלו. כמובן, במשפחות שונות דרגות הקרבה וכמות האורחים משתנות, ישנן משפחות שבהן רק המשפחה הקרובה של החתן היא חלק מהאירוח, ואילו במשפחות אחרות יוזמנו גם בני דודים למשל.
  2. חברים – במקרים מסוימים החתן מזמין מספר מצומצם של חברים קרובים במיוחד.
  3. משפחת הכלה – הכלה והמשפחה הקרובה אליה ביותר (הורים ואחרים) עשויים להיות מוזמנים גם הם לאירוע, תלוי במסורת המשפחתית.

 

איפה מתקיים האירוע?

כמו בכל תכנון אירוע, אחד הדברים שחשוב להחליט מראש הוא איפה נרצה לארח את המשפחה ולקיים את השמחה. ישנן כמה אפשרויות מקובלות עבור מקומות לשבת חתן:

  1. בית מלון – היתרון הגדול בבתי מלון הוא שהם כוללים את כל מה שנדרש על מנת לארח את קרובי המשפחה לסוף שבוע – שירותי לינה וניקיון, חדר אוכל, חללים להתכנסות וכמובן שבבתי מלון בישראל תוכלו למצוא בית כנסת לעתים קרובות. יחד עם זאת החיסרון המרכזי הוא כמובן העלות הגבוהה.
  2. אכסנייה – בדומה לבית מלון, גם באכסנייה תוכלו לקבל לינה והסעדה, אך על פי רוב יהיו בסטנדרט נמוך יותר מה שישתקף בעלות יותר צנועה.
  3. בית הכנסת הקבוע – שימוש בבית הכנסת השגרתי יכול להיות נוח מאוד, אלא שצריך להוסיף לו ארגון האירוח בנפרד – מציאת מקומות לינה ודאגה לקייטרינג, מה שיכול להפוך את ארגון האירוע למורכב יותר.

 

מה עלויות האירוע?

עלויות האירוע נגזרות מכמה פרמטרים מרכזיים:

  1. מיקום האירוע – מחד גיסא, על אירוח במלון ושימוש בבית הכנסת שלו תשלמו יותר מאשר שימוש בבית הכנסת בו אתם מתפללים באופן שגרתי. מנגד, הוצאה זו תחסוך לכם עלויות של לינה ומזון לאורחים.
  2. כמות האורחים – ככל שהאירוע גדול יותר ומספר האורחים רב יותר, מטפסת גם העלות הכוללת שלו.
  3. תוספות שונות לאירוח – בדומה לחתונה, גם כאן ניתן לשלב תוספות שונות ומשונות לסטנדרט האירוח, כמו מנות נוספות או מזכרות לאורחים, שיוסיפו לעלות של האירוע.

 

לסיכום

שבת חתן היא אירוע משמח הנלווה לתקופת החתונה, וחשוב לתכנן אותו כיאות ולהתאים אותו להעדפות ולצרכי המשפחה שלכם ולמנהגים המקובלים אצלכם. מקום לשבת חתן צריך לאפשר גם אירוח וגם עלייה לתורה, ולכן חשוב לשקלל את שני הדברים בבחירת המקום ובתכנון התקציב.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
לייעוץ חינם השאירו פרטים
להתארגן ליום המיוחד בקלאס
השלום 89 באר שבע - שניים מהדברים הכי חשובים ביום החתונה הם איפה תתחילו אותו ואיפה הוא הסתיים. אנחנו כאן כדי לדאוג ששניהם יתממשו בשיא הפינוק והסטייל!
השלום 89 באר שבע - שניים מהדברים הכי אנחנו כאן כדי לדאוג ששניהם יתממשו בשיא הפינוק והסטייל!
לבדיקת תאריך פנוי השאירו פרטים